A „stratégiai tervezés a
lakóhelyen” témát szituációs játék keretein belül kellett bemutatnom az egyik módszertanos szemináriumom során. Szinte
minden ember került már élete során váratlan helyzetbe. Ilyenkor az emberek
vagy pánikba esnek és leblokkolnak, vagy ügyesen kivágják magukat. Célom az,
hogy a diákok, akiket tanítok, az utóbbit sajátítsák el és bármilyen
szituációban megállják helyüket. Ez ugyan főleg az improvizáció leírása volt,
ám úgy gondolom, hogy rengeteg szituációban van az, hogy az embereknek
rendkívül hirtelen kell cselekedniük, dönteniük, s ami még nehezebb: mindezt helyesen tenniük. A szituációs játék nem
más, mint egy tanítási környezetben a
valóság leképezésére, hétköznapi élethelyzetek megjelenítésére használható drámapedagógiai módszer, aminek
véleményem szerint része lehet (és sok esetben része is) az improvizáció. A
szituációs játék lehet szerepjáték is, azaz kérhetjük a diákokat, hogy más
emberek bőrébe bújva jelenítsék meg az adott szituációt, ám opció az is, hogy
saját magukat jelenítik meg. Ennek – s ezzel együtt minden – drámapedagógiai
módszernek alapvető célja, hogy a diákok motiválódjanak, s kreatív módon sajátítsák
el az ismeretanyagot, oly módon, hogy közben fejlődik a beszédkészségük, a
beleélő-, a döntési-, és a megjelenítő képességük. Mindezt azért mondom el,
mert a szituációs játékokban mindezekre szükség van.
A feladatot ide kattintva érheted el.
Metodikai értékelés, kitűzött
célok
A legfontosabb célom az egész
feladattal az, hogy a diákokban tudatosuljon, hogy egy-egy döntés meghozatalát
– jó esetben – komoly előkészületek előzik meg, s rendkívül sok tényezőt kell
figyelembe venni, ami befolyásolhatja a végkimenetelt. Mivel a feladat
sajátossága, hogy egészen abszurd helyzetek is kialakulhatnak (pl. Budapest
belvárosában egy vízerőmű építése stb.), így a diákok nem csak
„sablonproblémákkal” találkozhatnak, hanem kissé szabadjára engedhetik a
fantáziájukat. Hiszen végeredményben mindkét oldalon találhatunk érveket akár a
budapesti vízerőmű esetében is…
A diákok – ha csak rövid ideig is – más emberek szerepébe bújva értékelhetik a problémákat, végiggondolva azt, hogy ez milyen hatással lesz majd az életükre. Természetesen nem kell ragaszkodni a kitalált karakterekhez, hiszen az már a szerepjáték irányába viszi a szituációt, ám véleményem szerint ezzel izgalmasabbá tehető az egész feladat. Ne csüggedjünk, ha a fenti feladat két tanórát is elvesz az időnkből, hiszen ez egy olyan komplex téma, ami ismétlésnek is jó lehet, ugyanis olyan (korábban tanult) fogalmak, folyamatok is előkerülnek, amik nem feltétlenül kapcsolódnak szorosan minden stratégiai tervezéshez (lásd szikesedés, vízerőmű, szemétlerakó hely stb). Azzal, hogy a diákok nem előre megírt szituációkat kapnak, hanem van a játékban „szerencsefaktor”, érdekesebbé, izgalmasabbá válhat szemükben a feladat.
A diákok – ha csak rövid ideig is – más emberek szerepébe bújva értékelhetik a problémákat, végiggondolva azt, hogy ez milyen hatással lesz majd az életükre. Természetesen nem kell ragaszkodni a kitalált karakterekhez, hiszen az már a szerepjáték irányába viszi a szituációt, ám véleményem szerint ezzel izgalmasabbá tehető az egész feladat. Ne csüggedjünk, ha a fenti feladat két tanórát is elvesz az időnkből, hiszen ez egy olyan komplex téma, ami ismétlésnek is jó lehet, ugyanis olyan (korábban tanult) fogalmak, folyamatok is előkerülnek, amik nem feltétlenül kapcsolódnak szorosan minden stratégiai tervezéshez (lásd szikesedés, vízerőmű, szemétlerakó hely stb). Azzal, hogy a diákok nem előre megírt szituációkat kapnak, hanem van a játékban „szerencsefaktor”, érdekesebbé, izgalmasabbá válhat szemükben a feladat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése