Európa földrajza - példafeladat
Így, a zord téli estéken vissza-vissza gondolva nyári görögországi utamra, egy olyan feladatot hoztam, amit ez a jobb éghajlati adottságokkal bíró ország ihletett. A feladatot egy egyetemi kurzusomra kellett elkészítenem, nevezetesen a Kompetenciaalapú földrajztanítás néven futóra.
Olyan feladatot igyekeztem kitalálni,
ami amellett, hogy fejleszti a diákok digitális kompetenciáját, hangsúlyt
fektet valódi, kézzel fogható tudáselemek megszerzésén túl arra is, hogy a
tanulás folyamat egyszersmind szórakoztató és interaktív is legyen. A feladatot
véleményem szerint igen sokrétűen fel lehet használni; most elsősorban összefoglaló
óra keretein belül képzeltem el: a témán belül megismert legfontosabb tipikus
országok, tájak főbb ismérveinek felelevenítéséhez.
A
feladatot sablonként is felhasználhatjuk, például más régiók megtanítása
esetén, vagy akár ugyanennél a régiónál, csak nem a turizmusra, hanem más
ágazatokra kihegyezve. Fontosnak tartom, hogy a diákok úgy szerezzék meg a
különféle információkat, hogy nem kapják kézhez, hanem utánajárnak azoknak.
Erre jó lehetőséget teremthet ez a feladat, hiszen a tanulók ugyan tudnak
néhány alapinformációt ezekről a területekről, ám ha valóban azt szeretnénk,
hogy bővüljön ezen információk köre, akkor nem biztos, hogy elegendő és
célravezető ezeket egyszerűen közölni, hanem szükség van a diákok aktív
bevonására is. Ráadásul azzal, hogy nem a saját országukat (amiről emailt
írtak) kell majd egymás előtt bemutatniuk, hanem egy másik csapatét, egyszerre
minimum két országot ismerhetnek meg részletesebben, s ehhez jönnek majd hozzá
a többi csoport által készített bemutatók.
Fontos,
hogy az internetezés szabályait betartassuk a diákokkal (erre a
feladatleírásban is utaltam), ám ez csak úgy lehetséges, ha az ilyen és ehhez
hasonló feladatokban mindig kiemeljük ezeket és mindig időt szánunk arra, hogy
ezeket felelevenítsük, rögzítsük. Jó tehát minél több olyan feladatot adni,
amelyben ezt a szegmensét (etikai) is fejlesztjük a kompetenciának, hiszen az
iskola világából kilépve, a munka, a hétköznapok világában is szükségszerű az
ilyen szabályok betartása.
A feladatot ide kattintva érheted el!
A kép Poros szigetén (Görögország) készült, 2017. szeptemberében |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése