Kulcsszavak: Eratoszthenész,
Ptolemaiosz, Mercator, térképészet, térkép, Lázár deák, Teleki Pál
Munkaforma/módszer:
csoportmunka drámapedagógiai módszerekkel
Kulcskompetenciák: anyanyelvi kommunikáció; matematikai kompetencia;
természettudományos és technikai kompetencia; szociális és állampolgári
kompetencia; hatékony, önálló tanulás
Digitális médium(ok): internetes hírportálok
Időkeret: 45 perc
Feladatleírás
Rendeződjetek négyfős csoportokba, majd
olvassátok el a kiadott adatlapot! Ha ezzel megvagytok, nézzétek meg, hogy mit
rejtenek a lap alján található linkek és a QR-kód! Jegyezzétek fel a
legfontosabb adatokat, információkat, tevékenységeket a tudós életéről! A másik
(ugyanazt a személyt feldolgozó) csoporttal való egyeztetés után egyikőtök
mesélje el az osztálynak a tudós életét, munkásságát egyes szám első személyben!
A kezdő mondat: „Üdvözlök mindenkit, Eratoszthenész/Ptolemaiosz/Mercator/XY
kartográfus vagyok…” (A részletesebb
feladatleírást lásd a mellékletben!)
Javaslat
pedagógusok számára
A térképészet témakörét érdemes ezzel a
kis drámajátékkal indítani. Az osztály tanulóit 8 négyfős csoportba osztjuk, a
csoportok külön-külön dolgoznak, ám mivel négy adatlap van, így 2-2 csoport
dolgozik az egyes adatlapokon.
Értékelés: közös értékelés szóban a tanulók és a tanár által.
Értékelés: közös értékelés szóban a tanulók és a tanár által.
Elvárt
teljesítmények:
Az
osztály tanulói legyenek képesek az egyes tudósok munkásságát elkülöníteni
egymástól, legyenek képesek elhelyezni őket térben és időben. Tudjanak néhány
alapfogalmat kapcsolni az egyes tudósokhoz (pl. Eratoszthenész – először
rajzolt fokhálózatot térképre; Ptolemaiosz – geocentrikus világkép,
csillagászati helymeghatározás; Mercator – szögtartó vetület) illetve
személyeket, fogalmakat kapcsolni a magyar térképészethez (pl. Lázár deák,
Teleki Pál, Magyarország Nemzeti Atlasza). Ennek érdekében, a produktumok
bemutatása alatt készítsenek vázlatot egymás bemutatkozásaiból.
Az egyik adatlap |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése