A kép forrása. |
Kulcsszavak: gleccser, jégtakaró, firn, moréna,
fjord, vándorkő, globális éghajlatváltozás, Ötzi, jeti
Munkaforma/módszer: páros munka, tanórai és otthoni munka
Fejlesztendő kulcskompetenciák: anyanyelvi kommunikáció; személyes és társas kapcsolati kompetenciák; kreativitás, kreatív alkotás, önkifejezés, kulturális tudatosság
Használt digitális médiumok:
internetes hírportálok
Segédanyag: 6 db internetes cikk átdolgozva,
forrásmegjelöléssel és az egyes cikkekhez kapcsolódó kérdésekkel, „A jég
munkája” című tabló – Link
Időkeret: 90 perc
Feladatleírás
A feladat páros munka, így
szükséged lesz egy párra!
- Nyissátok meg a csatolt tablót, melyen különböző információkat találtok a jég munkájával kapcsolatosan.
- Olvassátok el figyelmesen a tablón szereplő információkat, majd nyissátok meg a linkeket/olvassátok be a QR-kódokat! Ezeken olyan újságcikkeket találtok, amelyek az elmúlt években jelentek meg egy-egy internetes hírportálon. Minden újságcikk után találtok néhány kérdést, amikre próbáljatok meg válaszolni, mivel ezek segíthetik a megértést és a feladatmegoldást! Készítsetek jegyzetet is az olvasottakról!
- Ezt követően két feladat közül választhattok! A válaszaitok és a jegyzeteitek alapján készítsetek
A. címoldalt
(főoldalt) egy saját magatok által tervezett internetes hírportál számára,
amelyen megjelennek a tablón és a cikkekben olvasott információk rövid,
csattanós formában. A címoldal legyen informatív, színes és figyelemfelkeltő! A
címoldalt digitális formában (pl. Word-ben) készítsétek el! A feladat
megoldásában segítségetekre lehetnek a következő hírportálok nyitólapjai: afoldgomb.hu, hvg.hu,
index.hu, ng.hu,
portfolio.hu, origo.hu, 24.hu, 444.hu.
VAGY
B. egy
rövid, maximum 3 perces hírműsort,
amiben megjelennek a tablón és a cikkekben olvasott információk rövid,
csattanós formában. A hírműsor legyen informatív, színes és figyelemfelkelő! A
hírműsort rögzítsétek is kamerával! Példát hírműsorokra ide
és ide
kattintva találtok.
Javaslat pedagógusok számára
Mivel a feladat nem fér bele egy tanítási órába, így a munka
jelentős része otthoni keretek között valósul meg. Ettől függetlenül biztosítsunk
egy tanórát a tanulók számára, ahol megismerkedhetnek a tabló tartalmával,
elkezdhetik a kérdések megválaszolását és a feladat tervezését. Az értékelés
elsődleges szempontja nem az, hogy az elkészült produktumokban minden újságcikk
tartalma részletesen megjelenjen, hiszen ahány tanulópár, annyiféle főoldal
vagy hírműsor készül majd. Közös megtekintésükkor valószínű, hogy az összes
olvasott tartalom megjelenik majd valamilyen formában.
Értékelés: egyéni, szöveges értékelés a tanár
által, majd közös értékelés szóban a
tanulók és a tanár által.
Elvárt
teljesítmények: a tanulók ismerkedjenek meg a jég felszínalakító tevékenységével, tudjanak különbséget tenni a szárazföldi jég két fő típusa között (gleccser, belföldi jégtakaró), ismerjék ezek területi elhelyezkedését (belföldi jégtakaró: Antarktika, Grönland; gleccser: általában magashegységek – Himalája, Alpok). Legyenek képesek (pl. ábrák, képek alapján) felismerni a gleccserek és a belföldi jégtakaró pusztító (pl. fjord) és építő (pl. fenékmoréna síkság) munkáját. Ismerjék fel a valós (Ötzi) és a kitalált (jeti) személyek/karakterek közötti különbségeket. Ismerjék fel, hogy a Föld története során eltérő volt a jéggel borított területek nagysága, lássák a globális éghajlatváltozás és a jéggel borított területek csökkenése közötti összefüggéseket.
Katona Petra és Kranyik Tünde (9. évf.) által készített munka. |
Jakab Lilla és Rúzsa Rebka (9. évf.) által készített munka. |
Hegyi Réka és Szabó Blanka (9. évf.) által készített munka. |
Péter Panka és Somlai Mira (9. évf.) által készített munka.
Drága Jázmin és Ficsór Anna (9. évf.) által készített híradó.
|
A feladat a "Hatékony földrajztanulás digitális és online médiumok segítségével" című TDK-dolgozatom keretein belül készült.
A képek és videók közzétételéhez a tanulók hozzájárultak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése