2021. június 30., szerda

Majd akkor megyünk át a hídon...

A kép forrása. 


Seres Zoltán (2021). Majd akkor megyünk át a hídon...  A 2020-ban megjelent tantervi szabályozók hatása a földrajz tantárgyra és a természettudományokra. Iskolakultúra 31(5), 108-124. 

A tanulmány a képre kattintva érhető el. 

Absztrakt: A 2020-ban módosított Nemzeti alaptanterv és az új kerettantervek jelentős változásokat eredményeztek a Természettudomány és földrajz műveltségi területbe tartozó tantárgyak esetében. A műveltségi területhez kötődő valamennyi tantárgynak – biológia, fizika, földrajz, kémia – csökkent a középiskolai (gimnáziumi) óraszáma, emellett ezek tanulása-tanítása befejeződik a 10. évfolyam végén. A 11. évfolyamon azonban lehetőség van  heti  két  órában  egy  természettudományos  tantárgy  tanítására.  A  tanulmány  röviden  bemutatja  a  földrajz  köznevelési rendszerben betöltött különleges szerepét, ami a tantárgy kettős – integráló és szintetizáló – jellegéből fakad. A szerző ezt követően azt vizsgálja, hogy a 2020-ban módosított Nemzeti alaptantervnek és a kerettanterveknek milyen hatásai lehetnek a földrajz tantárgy és a természettudományok középiskolai tanulására-tanítására.  Felvázolja  a  szerinte  problémásnak  tartott  részeket  –  pl.  óraszámcsökkentés,  új  tankönyvek,  tananyagelrendezés –, de a változások esetleges pozitív hozadékait is kiemeli. Emellett lehetséges megoldási javaslatokat is megfogalmaz a műveltségi területbe tartozó tantárgyak eredményes oktatása érdekében, nagy hangsúlyt helyezve a tantárgyközi kapcsolódásokra és a tantárgyi integrációra. A tanulmány röviden bemutatja az új természettudományos tantárgyban rejlő lehetőségeket is. Ezek fókuszában a fenntarthatóság pedagógiája, valamint a környezeti szemléletformálás áll, amely fogalmak a tantervi szabályozók kiemelten fontos részeként jelennek meg. A tanulmány szerzője felhívja a figyelmet arra, hogy a köznevelési rendszerben bekövetkezett változások miatt különösen felértékelődik a pedagógusok szerepe. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése