![]() |
| A kép forrása. |
Ebben a játékban a Párizs környéki békéket1 ismerhetik meg a tanulók változatos feladatokon keresztül. A tanulók hat szobán sétálhatnak végig, amelyek az egyes vesztes országokkal (Németország, Ausztria, Bulgária, Magyarország, Törökország) kötött szerződésekbe nyújtanak betekintést, illetve a békekonferenciát mutatják be általánosságban. A továbbhaladás feltétele a feladatok teljesítése, illetve a jelszavak, kulcsok megadása, valamint megtalálása. A feladat elkészítéséhez tankönyvi szövegeket, érettségi feladatokat, karikatúrákat, illetve egyéb internetes forrásokat használtam. A kollégák számára megoldókulcsot is készítettem, amelyben kigyűjtöttem az egyes feladatokhoz kapcsolódó helyes válaszokat.
| A játék START mezője |
A Deck.Toys nevű
internetes felületet nem először használom már arra, hogy egy adott
témát játékosan dolgozzunk fel a tanulókkal. A felületen különböző feladatokat,
illetve játékokat készíthetünk a tanulóknak, létrehozhatunk tanulási utakat (ösvényeket),
útjelző táblákat, állomásokat, amelyekre képeket, szövegeket, videókat, dokumentumokat
helyezhetünk el a tanulók számára. Ezekhez izgalmas feladatokat készíthetünk,
pl. igaz-hamis, feleletválasztós vagy rövid választ igénylő feladatokat, ám
feltöltethetünk a tanulókkal képeket, hangfájlokat, vagy puzzle-t is
készíthetünk számukra. A felületen lehetőség van keresztrejtvényt vagy szópárosító
feladatot alkotni, illetve más jellegű feladatokat is készíthetünk. A tanulók (pl.
arany-, ezüst- vagy bronz) kulcsokat gyűjthetnek, amelyek szükségesek a
továbbhaladáshoz, bizonyos helyekre pedig csak jelkóddal (számmal, QR-kóddal
stb.) léphetnek be. Ezek mind izgalmasabbá és változatosabbá teszik a játékot,
amely során a tanulók pontokat kapnak a jó válaszokért cserébe: ezek folyamatosan
összeadódnak, ami a tanulók és a tanárok számára is folyamatosan nyomon
követhető. Az, hogy mi mennyi pontot érjen, tanárként mi tudjuk beállítani.
| Példa egy feladatra. A piros mezőben szereplő számok azt mutatják, hogy eddig hány tanulói válasz érkezett. Ezekre kattintva láthatjuk, hogy egy-egy adott diák milyen válaszokat adott. |
A játék online, tanárként folyamatosan nyomon követhetjük, hogy melyik tanulónk pontosan hol tart és hány pontot szerzett. Mindezt a tanári felületen tehetjük meg, a diákok pedig a tanulói felületen dolgozhatnak. A feladat tanórán és otthoni feladatként is elvégezhető, a tanulók könnyen megoldhatják a feladatokat telefonjaikon, ugyanakkor a feladat sok időt (akár 70-100 percet) vesz igénybe.
A felületen regisztrációt követően lehet létrehozni ún. deck-eket (fedélzeteket), amelyeket tetszőlegesen formázhatunk, ugyanakkor sablonokból (Deck Gallery) is válogathatunk. Létrehozhatunk osztálytermeket is (egyelőre kettőt), amelyekhez hozzárendelhetjük a fedélzeteinket. A felület angolul van, kezdetben nehézséget jelentet annak kezelése, ám – mint a legtöbb hasonló felület esetében – idővel kiismerjük majd magunkat azon (ráadásul a felületen – angol nyelvű – segédlet is elérhető az egyes funkciókhoz).
![]() |
| A játék tanári nézetben. Jól látható, hogy melyik diákunk hol tart, mely feladatot csinálja éppen és hogy aktuálisan hány pontja van |
A társasjáték tanári
felülete – link (tanári
regisztráció szükséges az oldalon)
A társasjáték tanulói felülete – link (a középső, Sign in as Guest Student gombra kattintva a feladat ki is próbálható tanuló nézetben, a tanulóknak nem kell regisztrálniuk).
A felületről, annak működéséről korábban már itt is írtam: link.
[1] A trianoni békediktátum ebben a feladatban nem kerül részletesen feldolgozásra, azzal kapcsolatban csupán néhány alapvető információ található a feladatban.


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése