A kép forrása. |
Munkaforma/módszer: frontális osztálymunka
Fejlesztendő
kulcskompetenciák: anyanyelvi
kommunikáció; matematikai kompetencia; természettudományos és technikai
kompetencia; hatékony, önálló tanulás
Használt digitális médiumok: animációs film (részlet)
Segédanyag: Jégkorszak 4. – Vándorló kontinens – Link
Időkeret: 6 perc
Feladatleírás
Használt digitális médiumok: animációs film (részlet)
Segédanyag: Jégkorszak 4. – Vándorló kontinens – Link
Időkeret: 6 perc
Feladatleírás
Nézzétek meg figyelmesen a következő
videót! Írjátok fel a füzetbe a filmben található hibákat! Tanári kérdések a megtekintést követően: Milyen hibákat írtatok
fel? Eltér-e valamiben a film a valóságtól? Ha igen, miben? Valóban így keletkeztek a kontinensek? Ha nem,
akkor hogyan? Nevezd meg, hogy a Föld mely belső gömbhéjai jelentek meg a
kisfilmben! A belső magot valóban így kell elképzelnünk? Mit jelent a
kisfilmben az „Earth – really, really, long time ago”? Van-e valamilyen ismeretünk
arról, hogy melyik földtörténeti idő(k)ben nézett ki így Földünk? Hogyan
nevezték ekkor az egyes földrészeket?
Javaslat pedagógusok számára
Javaslat pedagógusok számára
A legjobb, ha a
filmrészletet az ismétlő kérdések és az óra címének felírása után vetítjük le a
tanulóknak, mindegy bevezetésképpen. A kérdések megválaszolása után levonhatjuk
a tanulságot, hogy nem így keletkeztek a kontinensek és feltehetjük a nagy
kérdést, hogy akkor mégis hogyan? Ezt követően kerülhet előtérbe a
lemeztektonika elmélet és a hozzá kapcsolódó fogalmak. Az órán folyamatosan
vissza lehet utalni a filmrészletben látottakra.
Értékelés: közös értékelés szóban a tanulók és a tanár által.
Elvárt teljesítmények: A tanulók ismerjék fel, hogy a kisfilmben látott eseményeknek nincs valóságalapjuk. Tudják megnevezni a Föld belső gömbhéjait (belső mag, külső mag, földköpeny, földkéreg), ismerjék fel, hogy a belső mag filmbéli ábrázolása eltér a valóságtól, mint ahogyan a kontinensek keletkezése is. Beszéljük meg a tanulókkal, hogy a Föld az óidő és a középidő bizonyos időszakaiban nézett ki így, a kontinensek elhelyezkedése alapján a Pangeát látjuk a kisfilmben.
Értékelés: közös értékelés szóban a tanulók és a tanár által.
Elvárt teljesítmények: A tanulók ismerjék fel, hogy a kisfilmben látott eseményeknek nincs valóságalapjuk. Tudják megnevezni a Föld belső gömbhéjait (belső mag, külső mag, földköpeny, földkéreg), ismerjék fel, hogy a belső mag filmbéli ábrázolása eltér a valóságtól, mint ahogyan a kontinensek keletkezése is. Beszéljük meg a tanulókkal, hogy a Föld az óidő és a középidő bizonyos időszakaiban nézett ki így, a kontinensek elhelyezkedése alapján a Pangeát látjuk a kisfilmben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése