2021. január 5., kedd

Takarékosabban, hatékonyabban!

A kép forrása. 














Kulcsszavak: Magyarország, település, fogyasztói társadalom, ökológiai lábnyom, tudatos fogyasztói magatartás, környezetvédelem, fenntarthatóság

Munkaforma/módszer: frontális osztálymunka, disputa, irányított információszerzés

Fejlesztendő kulcskompetenciák: anyanyelvi kommunikáció; a tanulás kompetenciái (hatékony tanulás), munkavállalói, innovációs és vállalkozói kompetenciák

Használt digitális médiumok: reklámfilm

Segédanyag: XIXO reklám – Link

Időkeret: 15–20 perc

Feladatleírás

  1. Nézzétek meg figyelmesen a következő videót, és válaszoljatok a kérdésekre!
  2. Mely magyar településről kapta nevét a XIXO? Melyik megyében található ez a település?
  3. A reklám szerint miért jobb környezetvédelmi szempontból, ha ezt a terméket választod? Milyen érvekkel támasztja alá ezt a reklámfilm?
  4. Milyen egyéb környezettudatos érvekkel győznéd meg a fogyasztókat, hogy megvásárolják a terméket?
  5. Milyen érveket hoznál fel konkurens vállalkozóként a reklámban elhangzottakkal szemben? 
  6. Milyen érveket hoznál fel egyszerű, környezettudatos fogyasztóként a reklámban elhangzottakkal szemben?
  7. Mit gondolsz, miért hangsúlyozza a reklám, hogy „természetesen hazai”? Miért fontos ez környezettudatossági szempontból?
  8. Milyen marketing eszközöket használ a reklámfilm a termék népszerűsítésére?

Javaslat pedagógusok számára

A kérdéseket a videó levetítése előtt osszuk ki papírlapon a tanulópároknak, majd hagyjunk nekik néhány percet, hogy a látott videó és az internet segítségével megválaszolják azokat. Ezt követően kibontakozhat egy közös disputa a megtekintett reklámfilmmel kapcsolatban: hallgassuk meg a tanulók véleményét, adjunk lehetőséget arra, hogy ütköztessék a véleményeiket.

Értékelés: közös értékelés szóban 

Elvárt teljesítmények: a tanulók tudják azonosítani, hogy a XIXO Szikszó településről kapta a nevét, amely Borsod-Abaúj-Zemplén megyében található. Lássák, hogy a reklám az alumíniumdobozok mellett érvel, mert azok akár „végtelenszer” is felhasználhatók, megemlíti a szelektív hulladékgyűjtést is. A tanulók tudjanak érveket (pl. az alumíniumdoboz végtelenszer és minőségromlás nélkül újrahasznosítható, a XIXO – a weboldalán található információk alapján – 100%-ban újrahasznosított alapanyagokat használ) és ellenérveket (pl. az alumíniumdobozok előállítása energiaigényes, környezetszennyező folyamat; Magyarországon az alumíniumdobozok többsége a kommunális hulladékban végzi) mondani a reklámban elhangzottakkal kapcsolatban. A „természetesen hazai” fontos lehet abból a szempontból, hogy az italok előállítása többségében hazai alapanyagokból – az előállítás minden lépése Magyarországon – történik, valamint a magyar fogyasztók és az üzem között sincs nagy távolság (pl. kevesebb károsanyag-kibocsátás). 

A feladat a "Hatékony földrajztanulás digitális és online médiumok segítségével" című TDK-dolgozatom keretein belül készült. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése