2017. március 16., csütörtök

Szavak és felhők - szófelhők alkalmazása az iskolában

Diákkén nem sokszor találkoztam a szófelhő fogalmával így, ebben a formában. Az interneten néhányszor szembe jött velem egy-egy téma köré épülve, de akkor nem gondoltam abba bele, hogy ezeket akár órákon is lehet használni. A Tagul csak egy az interneten fellelhető számtalan online szófelhőkészítő weboldal közül, de véleményem szerint ez az egyik legjobb: könnyen használható, gyors, s mivel saját képeket is fel lehet tölteni, így végtelen számú szófelhőt tudunk készíteni. Most nézzünk néhány példát arra, hogy én miként integrálnám be a szófelhőket az általam tanított tanórákba. 


1)
Történelem óra - 9. osztály - A tatárjárás
Egy igen fontos eseményét választottam ki hazánk történelemének, úgy vélem a tatárjáráson keresztül jól meg lehet mutatni egy szófelhő pozitív tulajdonságait. 
Akár egy egész órát is építhetünk erre az egy szófelhőre, hiszen próbáltam úgy megcsinálni, hogy a tatárjárás legfontosabb kulcsfogalmai szerepeljenek rajta, lehetőség szerint kiemelve a legfontosabb elemeket. A tanulóknak első körben ki kell írniuk az ábrán található legfontosabb személyeket, fogalmakat, helyszíneket, ok-okozati összefüggéseket. Mivel a témáról már tanultak általános iskolában, így az ábra mankóként szolgálhat ismereteik felelevenítésére: szánjunk rá néhány percet, hogy a tanulók megoszthassák egymással tudásukat. Miután ezzel megvolnánk kérhetjük őket, hogy olvassák el a tankönyv ide vonatkozó fejezetét egyszer, majd tankönyvük becsukása után a szófelhő alapján próbálják meg rekonstruálni az eseményeket és azt valaki prezentálja társai előtt. A többi diák eközben összevetheti saját sorrendjével és az esetleges hibákat együtt ki lehet javítani. Ezt követően tanárként mi is felvázolhatjuk a legfontosabb állomásait történelmünk e sötét korszakának, hogy biztosan rögzüljön a diákok fejében. Én személy szerint attól sem zárkózom el, hogy az alábbi ábra felelés, vagy akár dolgozat alkalmával is a diákok segítségére legyen, hiszen az események komplex átlátása sokkal fontosabb, mint az egyes lexikális elemek bemagoltatása. 

"Most rabló mongol nyilát zúgattad felettünk..."
2) 
Történelem óra - 9. osztály - Görög-római hitvilág
A diákoknak az a feladatuk, hogy 4-5 fős csoportokban készítsenek egy szófelhőt a Togullal a legfontosabb görög illetve római istenek jellemzőivel, tulajdonságaival, életeseményeivel, azt nyomtassák ki és hozzák magukkal órára, ahol a csoportok elcserélik egymással szófelhőiket és megpróbálják egymáséit megfejteni, jellemezni. Fontos, hogy átlátható, egyértelmű és releváns dolgok kerüljenek a szófelhőkre. Felajánlhatjuk, hogy a legjobban sikerült felhőt használhatják a következő dolgozat alkalmával. 


3)
Földrajz óra - 10. osztály - Földrajzi övezetesség, éghajlat
A diákok kiválasztva egy-egy éghajlati övet készítenek otthon egy szófelhőt az adott övre vonatkozó legfontosabb fogalmakból, élőlényekből stb. Névtelen (anonim) kiállítást rendezhetünk belőlük az osztály előtt, a diákok szavazhatnak az egyes képekről s a legjobban sikerült(ek) jutalomban részesül(nek). 

Segítség a földrajzi övezetességhez

4)
Földrajz óra - 9. osztály - vízburok
Mielőtt belevágnánk a témakör megtanulásába szánhatunk rá kb. 20 percet, hogy a diákok az előzetes tudásukból illetve asszociációikból kigyűjtött fogalmakat, formákat stb. az órán közösen egy szófelhővé gyúrjuk. A tanár csak figyel az elhangzott fogalmakra és beírja azokat a táblázatba, s mikor úgy látja, hogy nem érkezik több ötlet, akkor a kivetítőn keresztül együtt megcsinálhatjuk, majd megtekinthetjük az elkészült felhőt. A szófelhőt felhasználhatjuk, építhetünk rá a tananyag elsajátítása során, illetve nagyjából tükrözi a diákok előzetes tudását a témával kapcsolatban. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése