2020. szeptember 7., hétfő

Népesedési problémák - India és Kína

A kép forrása.

Kulcsszavak: India, Kína, népességrobbanás, népsűrűség, korszerkezet, falu, város, agglomeráció, világváros (globális város), urbanizáció (városodás, városiasodás), nyomornegyed, fenntarthatóság

Munkaforma/módszer: csoportmunka (otthoni munka), háromfős csoportokban

Fejlesztendő kulcskompetenciák: anyanyelvi kommunikáció; személyes és társas kapcsolati kompetenciák; a tanulás kompetenciái

Használt digitális médiumok: internetes hírportálok

Segédanyag: 2 internetes cikk, feladatleírás tanulók számára - Link 

Időkeret: 120 perc

Feladatleírás

Az alábbi két cikk Földünk két legnépesebb országának egy-egy jelentős problémájával foglalkozik. Mindkét probléma a népességszámmal, illetve a népességszám növekedésével áll szoros összefüggésben. A feladatotok elolvasni a két cikket, majd kiválasztani közülük azt, amelyikkel részletesebben szeretnétek foglalkozni. A választott cikk alapján készítsetek egy podcastot háromfős csoportokban! A podcast nem más, mint egy digitálisan rögzített hangfelvétel, ami tartalmazhat zenét, híreket, interjúkat is. A podcast maximum három-négy perces legyen s valamennyien szerepeljetek benne! Mivel a cikkek hosszúak, így törekedjetek a leglényegesebb dolgok kiszűrésére, a podcast olyan legyen, hogy az is tájékozottá váljon a témában, aki nem olvasta az eredeti cikket. A podcast lényege nem az, hogy minden, a cikkben olvasott információ szerepeljen benne, hanem az, hogy kötetlenül beszélgessetek egy-egy olyan témáról, amilyenek a cikkekben leírtak is. Mondjátok el a saját véleményeteket a témáról, ha szükséges, ütköztessétek azokat társaitokéval. Fontos, hogy minden állításotokat támasszátok alá érvekkel! Podcastra példákat ezen a linken, tippeket a készítéshez pedig ezen a linken találsz.

    Választható cikkek

        Kína már bánja a 400 millió abortuszt, és nincs visszaút: https://bit.ly/3gAPpb2

        India városfejlődése és napjaink városi kihívásai: https://bit.ly/30BVnTf

Javaslat pedagógusok számára 

Mivel a cikkek igen hosszúak (és tartalmuk olykor meghaladja a tantervi követelményeket), hívjuk fel a tanulók figyelmét a lényeg kiemelésére! Ez könnyíthető, ha tanítási órán dolgozzák fel a szövegeket, tanárként pedig segítjük őket a fontosabb részek megtalálásában. Ez előmozdíthatja a későbbi önállóbb szövegfeldolgozást. Az értékelés szempontjait adjuk ki előzetesen a tanulóknak, hogy irányítsa a feladatmegoldást.

Értékelés: előzetes szöveges értékelés a tanár által, majd közös értékelés szóban a tanulókkal.

Elvárt teljesítmények: a tanulók tudják elhelyezni időben és térben a cikkekben olvasott eseményeket, lássák, hogy milyen népesedési problémákkal küzdenek ezen országok (pl. Kína – az egykepolitika bevezetéséből származó demográfiai és gazdasági gondok, India – a népességszám gyors növekedésével járó urbanizációs problémák) és ezek milyen okokkal magyarázhatóak, valamint milyen következményeik lehetnek. Gondolják végig, hogy az egyes problémákat hogyan lehetne megoldani, s néhány megoldási javaslat a podcastokban is jelenjen meg. Tudják a cikkekben megjelenő tantervi fogalmakat (pl. elöregedő társadalom, urbanizáció, nyomornegyed) helyesen értelmezni, majd azokat megfelelően használni az elkészült produktumokban.

A feladat a "Hatékony földrajztanulás digitális és online médiumok segítségével" című TDK-dolgozatom keretein belül készült. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése