A kép forrása. |
Kulcsszavak: India,
Kína, népességrobbanás, népsűrűség, korszerkezet, falu, város, agglomeráció,
világváros (globális város), urbanizáció (városodás, városiasodás),
nyomornegyed, fenntarthatóság
Munkaforma/módszer:
csoportmunka (otthoni munka), háromfős csoportokban
Fejlesztendő kulcskompetenciák:
anyanyelvi kommunikáció; személyes és társas kapcsolati kompetenciák; a tanulás
kompetenciái
Használt digitális médiumok:
internetes hírportálok
Segédanyag:
2 internetes cikk, feladatleírás tanulók számára - Link
Időkeret:
120 perc
Feladatleírás
Az alábbi két cikk Földünk két
legnépesebb országának egy-egy jelentős problémájával foglalkozik. Mindkét
probléma a népességszámmal, illetve a népességszám növekedésével áll szoros
összefüggésben. A feladatotok elolvasni a két cikket, majd kiválasztani közülük
azt, amelyikkel részletesebben szeretnétek foglalkozni. A választott cikk
alapján készítsetek egy podcastot háromfős csoportokban! A podcast nem
más, mint egy digitálisan rögzített hangfelvétel, ami tartalmazhat zenét,
híreket, interjúkat is. A podcast maximum három-négy perces legyen s
valamennyien szerepeljetek benne! Mivel a cikkek hosszúak, így törekedjetek a
leglényegesebb dolgok kiszűrésére, a podcast olyan legyen, hogy az is
tájékozottá váljon a témában, aki nem olvasta az eredeti cikket. A podcast
lényege nem az, hogy minden, a cikkben olvasott információ szerepeljen benne,
hanem az, hogy kötetlenül beszélgessetek egy-egy olyan témáról, amilyenek a
cikkekben leírtak is. Mondjátok el a saját véleményeteket a témáról, ha
szükséges, ütköztessétek azokat társaitokéval. Fontos, hogy minden
állításotokat támasszátok alá érvekkel! Podcastra példákat ezen a linken,
tippeket a készítéshez pedig ezen a linken
találsz.
Választható cikkek
Kína már bánja a 400 millió abortuszt, és nincs visszaút: https://bit.ly/3gAPpb2
India városfejlődése és napjaink városi kihívásai: https://bit.ly/30BVnTf
Javaslat pedagógusok számára
Mivel
a cikkek igen hosszúak (és tartalmuk olykor meghaladja a tantervi
követelményeket), hívjuk fel a tanulók figyelmét a lényeg kiemelésére! Ez
könnyíthető, ha tanítási órán dolgozzák fel a szövegeket, tanárként pedig
segítjük őket a fontosabb részek megtalálásában. Ez előmozdíthatja a későbbi
önállóbb szövegfeldolgozást. Az értékelés szempontjait adjuk ki előzetesen a
tanulóknak, hogy irányítsa a feladatmegoldást.
Értékelés:
előzetes szöveges értékelés a tanár által, majd közös értékelés szóban a
tanulókkal.
Elvárt teljesítmények: a tanulók tudják elhelyezni időben és térben a cikkekben olvasott eseményeket, lássák, hogy milyen népesedési problémákkal küzdenek ezen országok (pl. Kína – az egykepolitika bevezetéséből származó demográfiai és gazdasági gondok, India – a népességszám gyors növekedésével járó urbanizációs problémák) és ezek milyen okokkal magyarázhatóak, valamint milyen következményeik lehetnek. Gondolják végig, hogy az egyes problémákat hogyan lehetne megoldani, s néhány megoldási javaslat a podcastokban is jelenjen meg. Tudják a cikkekben megjelenő tantervi fogalmakat (pl. elöregedő társadalom, urbanizáció, nyomornegyed) helyesen értelmezni, majd azokat megfelelően használni az elkészült produktumokban.
A feladat a "Hatékony földrajztanulás digitális és online médiumok segítségével" című TDK-dolgozatom keretein belül készült.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése